„Spedytor”, będący w rzeczywistości przewoźnikiem umownym, musi liczyć się z tym, że:
-
ponosi odpowiedzialność na zasadach ryzyka i domniemania winy,- ponosi pełną odpowiedzialność za swoich podwykonawców
(art. 3 konwencji CMR i art. 5 ustawy Prawo Przewozowe) -
nie może powoływać się na żadne ograniczenia i wyłączenia odpowiedzialności wynikające z kodeksu cywilnego (np. na art. 799)
-
może powoływać się na ograniczenia i wyłączenia odpowiedzialności wynikające z prawa przewozowego, jednakże takie możliwości są dość ograniczone
-
posiadana przez niego polisa OCS chroni wyłącznie od ryzyk spedycyjnych i nie uwzględnia odpowiedzialności spedytora występującego w charakterze przewoźnika umownego
-
w przypadku szkody, w pierwszej kolejności otrzyma roszczenie o odszkodowanie, z którym będzie musiał zmierzyć się sam, gdyż zakład ubezpieczeń nie pokryje szkody z jego polisy OCS
